Sands Inventory

The photographic series is a result of the documentation of objects and landscapes of Fazenda das Areias and its surroundings. The property, which is now 90 hectares, is situated 5 km from the center of Sete Lagoas, municipality of the Metropolitan Region of Belo Horizonte. The farm has been in my family since 1964. The place holds my memories of childhood and also the memories of my daughter's childhood. The marks of my family are in every corner, either by the stories there lived or by the objects that live there. But not everything is permanence in Fazenda das Areais. First came the railroad, then the locomotive assembler. Then a portion was parceled out, bringing a much larger number of neighbors. With the demographic increase, the urban sewage system, which was built in a precarious way, has constantly broken the pipes. Fetid water and tailings transformed ponds, contaminating groundwater. Rubbish, household garbage and objects were discarded on the dirt road, altering the landscape of the place. From the improvisation is growing a city that, slowly, swallows the farm and confronts my memories. My relationship with nature is emotional and in recent years the process of urbanization also changed my way of being there. The violence that has increased in the region has already resulted in robberies and gunshots, which breaks the barrier between the intimate interior of the house and the changes of the exterior. I am an observer, but I am still part of this story that I wrote for thirteen years and that has not yet ended. The farm is for sale and work is about to come to an abrupt end. What will remain of memories, landscapes, objects, stories is the narrative that weaves through the inventory presented here. 

Guilherme Bergamini

Reporter photographic and visual artist, Guilherme Bergamini is Brazilian and graduated in Journalism. For more than two decades, he has developed projects with photography and the various narrative possibilities that art offers. The works of the artist dialogue between memory and social political criticism. He believes in photography as the aesthetic potential and transforming agent of society. Awarded in national and international competitions, Guilherme Bergamini participated in collective exhibitions in 30 countries.

www.guilhermebergamini.com

ITA VERSION

Sands Inventory

La serie fotografica è il risultato della documentazione di oggetti e paesaggi di Fazenda das Areias e dei suoi dintorni. La proprietà, che ora ha 90 ettari, si trova a 5 km dal centro di Sete Lagoas, comune della Regione Metropolitana di Belo Horizonte. La fattoria appartiene alla mia famiglia dal 1964. Qui vivono i miei ricordi di infanzia e anche i ricordi dell'infanzia di mia figlia. I segni della mia famiglia sono in ogni angolo, sia per le storie vissute che per gli oggetti che vi si trovano. Ma non tutto è stabile a Fazenda das Areais. Prima è arrivata la ferrovia, poi l'assemblamento di locomotive.

Poi una parte del territorio è stata distribuita, con la grande conseguente crescita di vicini. Con l'aumento demografico, il sistema fognario urbano, che è stato costruito in modo precario, ha avuto costantemente i tubi rotti. Acque fetide e sterili trasformavano gli stagni, contaminando le acque sotterranee. Scarti, rifiuti domestici e oggetti sono stati buttati sulla strada sterrata, alterando il paesaggio del luogo. Si sta estendendo improvvisamente una città che, lentamente, inghiotte la fattoria e affronta i miei ricordi. Il mio rapporto con la natura è emotivo e negli ultimi anni il processo di urbanizzazione ha anche cambiato il mio modo di stare lì. La violenza che è aumentata nella regione ha già portato a rapine e rumore di spari, che rompono la barriera che separava l'intimità interna della casa e i cambiamenti esterni. Sono un osservatore, ma sono ancora parte di questa storia che scrivo da tredici anni e che non è ancora finita. La fattoria è in vendita e il lavoro sta per finire bruscamente. Ciò che rimarrà di ricordi, paesaggi, oggetti, storie è la narrazione che si intreccia attraverso l'inventario qui presentato.

Guilherme Bergamini

Reporter fotografico e artista visivo, Guilherme Bergamini è brasiliano e laureato in giornalismo. Da più di due decenni sviluppa progetti con la fotografia e le varie possibilità narrative che l'arte offre. Le opere dell'artista dialogano tra memoria e critica politica sociale. Crede nella fotografia come potenziale estetico e agente di trasformazione della società. Premiato in concorsi nazionali e internazionali, Guilherme Bergamini ha partecipato a mostre collettive in 30 paesi.